Čaká nás svetlá budúcnosť
Odkedy je svet svetom, úžitkové vozidlá vždy museli produkovať zisk. Nie je tomu inak ani dnes, a preto sa v posledných rokoch vykonalo nespočetné množstvo zmien a zlepšení s cieľom zvýšiť efektívnosť. Vyvstáva však otázka: aké sú ďalšie kroky na tejto ceste? O alternatívy nie je núdza, pričom jednou zo sľubných možností je vývoj návesov značky Kögel.
Zväčšovanie rozmerov návesov, znižovanie hmotnosti a (nadmernej) spotreby majú za cieľ zvýšiť účinnosť úžitkových vozidiel. Musíme však kráčať s dobou, a hoci o nápady nie je núdza, cesta k ich realizácii je často hrboľatá. Dve potenciálne možnosti pre nie príliš vzdialenú budúcnosť sú rekuperácia energie z návesov a využívanie obnoviteľných zdrojov energie. Hoci sú tieto vývojové smery ešte len v plienkach, inklinuje k nim čoraz viac výrobcov, ako napríklad aj spoločnosť Kögel.
Nevyužívané povrchy
Rekuperácia energie návesu môže priniesť nižšie emisie a úspory až do výšky niekoľko miliónov eur ročne. Skutočná genialita systému spočíva v jeho jednoduchosti, pretože vynálezcovia nemuseli vyvíjať žiadne nové riešenia, jednoducho použili mostík ponúkaný pre elektrické nákladné vozidlá a autobusy ako stredovú nápravu návesu. Je tu však jeden zásadný problém: na to, aby sa doteraz pasívne návesy zmenili na tlačné zariadenie vybavené aktívnym pohonom, je potrebný súhlas zákonodarcov. Jednoduchším a vhodnejším nápadom je použitie solárnych panelov. Takto totiž možno využiť existujúce, ale nevyužité plochy a voľne dostupné energie.
Slnečná strana
Takýmito systémami sa zaoberá mnoho firiem, napríklad nemecká spoločnosť Sono Motors už roky pracuje na uvedení strešných solárnych panelov pre úžitkové vozidlá na trh. V prvom rade ich zaujímalo, či by sa výrazne zvýšil dojazd elektrického nákladného vozidla alebo či by bolo možné napájať palubné spotrebiče chladiarenského návesu. Nie je ľahkou úlohou preniesť fotovoltaické systémy známe zo striech do vozidiel, pretože sú vystavené oveľa väčšiemu zaťaženiu ako bežné panely.
Musia odolávať nielen mrholiacemu dažďu, ale aj vysokotlakovým umývačkám. Neustále vibrácie môžu ohroziť ich životnosť a môže sa na nich usadzovať aj agresívna cestná soľ. Okrem toho je dôležitá aj nízka hmotnosť, preto museli byť navrhnuté až o 70 % ľahšie ako ich bežné náprotivky. Spoločnosti, ktoré doteraz zverejnili svoj vývoj, prekonali tieto očakávania a vytvorili novú generáciu odolných panelov, ktoré obstoja aj na zakrivených povrchoch. V čarodejníckej kuchyni Fraunhoferovho inštitútu pre solárne energetické systémy sme dokonca mohli vidieť aj taký, ktorý sa dá aj leštiť.
Výhody v číselnom vyjadrení
Hoci to všetko znie výborne, otázkou je, nakoľko je takýto systém účinný. Fotovoltaický systém s plochou 59 metrov štvorcových nainštalovaný na chladiarenskom návese ušetrí na základe simulácií 3400 litrov paliva ročne. Očakáva sa, že úplná integrácia solárnej energie – ktorá pokrýva strechu aj boky návesu – pokryje až 50 % priemernej ročnej potreby energie chladiacej jednotky. Ak je solárnymi panelmi pokrytá len strecha, možno očakávať polovičné úspory.
Všetky tieto hodnoty boli vypočítané na základe údajov z Bavorska, t.j. predstavujú dobrý odhad európskeho priemeru. Spoločnosť Kögel, ktorá tento rok oslavuje 90 rokov svojej existencie, je jedným z popredných výrobcov nadstavieb a prívesov v Európe, ktorý kráča s dobou a je otvorený inováciám. Tento prístup je najlepšou investíciou, a preto sa spoločnosť ako jedna z prvých chopila príležitosti otestovať nové solárne technológie. Očakávame, že v nasledujúcich rokoch budeme o tejto novej forme úspory počuť čoraz viac.