Na krídlach vetra

Je o niečo väčší, môže zostať? Samozrejme! S predĺženou prednou časťou, o približne 24 centimetrov, Volvo FH Aero optimálne využíva možnosti, ktoré poskytujú nové predpisy Európskej únie týkajúce sa dĺžky vozidiel. Volvo FH – ako stálica flotily VIARENT – vo svojej najnovšej generácii ponúka skutočne high-tech aerodynamické riešenia z „kuchyne čarodejníkov“ spoločnosti Volvo Trucks.

Publikovaný :

Volvo FH Aero sa predstavilo s doslova „vzdušnými“ vylepšeniami, pretože niektoré aerodynamické „kúzla“ kabíny prevzali konštruktéri práve z leteckého priemyslu. Modelová séria, ktorá si zaslúžene získala ocenenie Zelené nákladné vozidlo roka 2025 („2025 Green Truck Award”), tak prispieva k ďalšiemu významnému zníženiu odporu vzduchu a tým aj spotreby paliva a emisií oxidu uhličitého. Toto významné ocenenie však bolo aj prvou skutočnou skúškou najnovších aerodynamických riešení spoločnosti Volvo.

Čísla, ktoré hovoria za seba

Rôzne tvarové prvky stabilizujúce prúdenie vzduchu okolo kabíny, predĺžené deflektory a prepracované bočné kryty sú diskrétnymi a estetickými riešeniami, ale predovšetkým účinnými prostriedkami na zlepšenie aerodynamických vlastností. V praxi to znamená zníženie spotreby paliva, a tým aj emisií oxidu uhličitého až o 2 %, čo sa samozrejme prejaví aj na väčšom dojazde. Vzhľadom na to, že to všetko je nad rámec už aj tak vysokej úrovne hospodárnosti tohto modelu, nové Volvo FH Aero môže vďaka novým aerodynamickým vylepšeniam celkovo znížiť spotrebu až o sedem percent v porovnaní so svojím predchodcom s tradičnou kabínou. Rôzne kombinácie nových riešení môžu zákazníci hľadajúci úsporné ťažké nákladné vozidlá objaviť už teraz v modeloch Volvo FH a FH Aero, ako aj v modeloch Volvo FM (s výnimkou kabín s aerodynamickými prvkami stabilizujúcimi prúdenie vzduchu). Tieto vylepšenia sú nezávislé od hnacieho ústrojenstva, t. j. sú k dispozícii aj pre elektrické, plynové a dieselové verzie uvedených modelových radov.

Dokonalé prúdenie vzduchu

Dobre vieme, že čas a energia investované do pokročilých simulácií a meraní vo veternom tuneli sa vždy oplatia. Nie je to inak ani v prípade FH Aero, kde sa niekedy ako najúčinnejšie riešenia ukážu tie najmenej nápadné. Najvýznamnejšou inováciou sú totiž stabilizátory prúdenia vzduchu v kabíne, ktoré sú umiestnené na stĺpiku A vedľa čelného skla. Táto oblasť je z hľadiska odporu vzduchu mimoriadne dôležitá, kde sa, mimochodom, otvorili nové perspektívy aj vďaka novému systému spätných kamier Volvo Trucks (Volvo Camera Monitor System). Na A stĺpikoch je starostlivo tvarovaný vzor z malých, šikmo umiestnených tvaroviek, ktoré účinne regulujú prúdenie vzduchu v rohoch kabíny. Mikroskopicky optimalizované prúdenie vzduchu sa nakoniec prejaví v makroskopických efektoch, čo môže mať zásadný vplyv na vývoj aerodynamických koncepcií budúcnosti.

Trochu matematiky

Tento spôsob myslenia, ktorý sa od doterajších zvyklostí zásadne líši, prináša celkom prekvapivé výsledky. Séria vylepšení totiž zďaleka nekončí technikou, ktorá sa bežne používa v lietadlách, veterných turbínach alebo dokonca pretekárskych autách Formule 1. Zatiaľ čo spomínané tvarové prvky kabíny, ktoré stabilizujú prúdenie vzduchu, výrazne zlepšujú aerodynamické vlastnosti prednej časti nákladného vozidla, vytvárajú aj priaznivejšie podmienky pre ďalšie dve vylepšenia. Jedným z nich je systém bočných a strešných deflektorov okolo zadnej steny kabíny. Vertikálne predlžujúce deflektory kabíny s impozantným predĺžením o 50 milimetrov ďalej zužujú medzeru medzi zadnou stenou kabíny a návesom. Ďalšími dôležitými prvkami komplexnej aerodynamiky sú bočné kryty medzi nápravami, ktoré teraz ešte presnejšie priliehajú k zadným blatníkom. Tieto tri aerodynamické funkcie už vyvracajú aj naše matematické štúdie, keď sa podľa algebrického nezmyslu 1+1+1 > 3 navzájom dopĺňajú. V praxi to znamená, že pozitívny účinok systému tvoreného týmito tromi riešeniami je celkovo väčší ako súčet samostatných výhod jednotlivých komponentov.

Nové Volvo FH Aero je dobrým príkladom prekvapivo intenzívneho vplyvu odporu vzduchu na spotrebu paliva, a tým aj na emisie škodlivín a dojazd. Ak je predĺženie kabíny kombinované s prepracovanými aerodynamickými vylepšeniami, je možné dosiahnuť vynikajúcu palivovú a elektrickú účinnosť – najmä pri obrovských nájazdoch v ťažkej diaľkovej preprave. Pre tých, ktorí sa rozhodnú pre krátkodobé alebo dlhodobé prenájmové riešenia VIARENT, tieto novinky znamenajú obrovskú výhodu. Prenájom totiž okrem nákladov na palivo pokrýva takmer všetky náklady a teraz sa vďaka novinkám Volvo FH výrazne znížia aj náklady na palivo. Zákazníci VIARENT tak opäť získavajú.





Zdieľanie

TRUCK NEWS