Prekvapenie z Turecka

Už nejaký čas sa špekulovalo o predstavení sólo verzií nových ťažkých nákladných vozidiel Ford Trucks. Chvíľu to vyzeralo, že by mohlo ísť o ďalšie modely radu F-Max, ale turecký výrobca prekvapil a prišiel s novým radom vozidiel F-Line. Ten nahrádza súčasný rad Cargo.

Publikovaný :

Je legitímnou otázkou, o aké veľké prekvapenie vlastne ide. Vozidlá sú predstavené ako úplne nové a z vonkajšieho pohľadu tak rozhodne vyzerajú. Dokonca aj pri pohľade takpovediac „pod kapotu“ je možné bez pochybností túto pravdu konštatovať: nová verzia veľkého trinásťlitra, vlastná automatizovaná 16-stupňová prevodovka, „nová“ kabína, prepracovaný zaujímavý interiér a celý rad elektronických asistenčných systémov a elektronických služieb. Skrátka ťažké nákladné vozidlá Ford Trucks F-Line sú pripravené plniť nielen všetky najmodernejšie emisné limity, ale aj legislatívne požiadavky tzv. kyberbezpečnosti.

Zaujímavé budú vozidlá nového radu F-Line najmä v stavebnej prevádzke

Pre zákazníka to najlepšie

„Spoločnosť Ford Trucks bude aj naďalej svojim zákazníkom ponúkať výkon a technológie novej generácie, inovácie svojich produktov a služieb s víziou vytvárania hodnoty pomocou najefektívnejších dopravných riešení,“ hovorí pri uvedení nových vozidiel na verejnosti Emrah Duman, líder spoločnosti. „Náš úspech v Turecku a na všetkých ďalších medzinárodných trhoch z roka na rok rastie. Budeme aj naďalej poháňať našu značku dopredu inováciami v našom produktovom portfóliu a technológiách, ktoré ponúkame.

S novým radom F-Line, ktorý bol vyvinutý počas jedného roka v reakcii na spätnú väzbu spotrebiteľov, ponúkame inovácie, ktoré zvyšujú komfort aj výkon vozidiel. Našim zákazníkom poskytujeme pohodlnejší zážitok z jazdy s prepojenou technológiou vozidla a vylepšenými bezpečnostnými technológiami. Ford Trucks bude aj naďalej vytvárať efektivitu a ponúkať svojim zákazníkom výkon a špičkové technológie.“

Pri oficiálnom predstavení bol prezentovaný typ 4×2 so smetiarskou nadstavbou

Všetky varianty

Modelový rad ťažkých nákladných vozidiel stojí na troch základných segmentoch s typickou prevádzkou: F-Line Tractor Series (4×2, 6×4) – ťahače cestných súprav, F-Line Construction Series (6×4, 8×4) – stavebné vozidlá, F-Line Road Series (4×2, 6×2) – sólo vozidlá pre ťažkú rozvážkovú službu vrátane vozidiel komunálnych. To, čo ich na prvý pohľad odlišuje od ich predchodcov, je prepracovaná kabína. V rámci šetrenia vývojových nákladov bola samozrejme s veľkou mierou využitá vnútorná štruktúra pôvodnej kabíny, ktorú poznáme z vozidiel Cargo.

Avšak ako vonkajší dizajn, tak vypracovanie interiéru sú úplne nové. Nezameniteľné vonkajšie tvary zaisťujú nové panely, nové blatníky, úplne prepracovaná čelná časť – mriežka chladiča, predný nárazník a kompletný vzhľad a výraz. Trochu proti očakávaniu ide o kabínu širokú len 2,2 m. Aj keď sme si mysleli, že by automobilka mohla na nové vozidlá aplikovať kabínu F-Max, nestalo sa – asi by to kolidovalo s celkovou stratégiou výrobcu.

Vlajkovou loďou radu F-Line je sedlový ťahač cestných súprav 4×2 alebo 6×4

Dva objemy

Na pohon jednotlivých modelov z nového radu slúži podľa primárnej prevádzky buď 9-litrový, alebo 13-litrový radový šesťvalec Ecotorq vlastnej konštrukcie a výroby. Vozidlá tzv. cestnej série sú osadené buď motorom Ecotorq 9 l Euro VI s maximom výkonu 330 k a 1400 Nm krútiaceho momentu, či väčším motorom Ecotorq 12,7 l Euro VI s výkonom 420 k a maximom krútiaceho momentu 2150 Nm. Cestné ťahače majú výhradne trinásťliter Ecotorq 12,7 l Euro VI. Dvojnápravové varianty 4×2 využívajú motor naladený na výkonovú úroveň 450 k, trojnápravové varianty 6×4 majú motor ešte o 30 k výkonnejší (480 k). Krútiaci moment v týchto prípadoch dosahuje hodnoty 2300 či 2500 Nm. Stavebné vozidlá môžu byť špecifikované s motorom 9-litrovým s maximálnym výkonom 330 k alebo 13-litrovým s výkonom 420 k alebo 450 k.

Pochopiteľne všetko opäť v emisnej verzii Euro VI. Podobne je to s prevodovkou. Podľa určenia prevádzky môžu byť jednotlivé vozidlá vybavené buď manuálne radenou deväťstupňovou prevodovkou Eaton 9S 13209, manuálne radenou prevodovkou ZF 16S 2230 (šestnásť prevodových stupňov), alebo automatizovanou deväťstupňovou ZF 9S a šestnásťstupňovou automatizovanou prevodovkou Ecotorq 16S 2600 DD AMT alebo 16S 2600 OD. Dôležité je zdôrazniť, že automatizovaná šestnásťstupňová prevodovka Ecotorq je vlastný vývoj. Od samotného počiatku sa počítalo práve s toľkými prevodovými stupňami, aby bola zaistená jednak efektívna prevádzka a jednak 100 % plnenie emisných limitov, a to aj tých budúcich.

Podvozok stavebných vozidiel je maximálne 8×4, plnepohonné varianty nebudú

Pokročilí asistenti

Ford Trucks F-Line ponúka štandardný zážitok z jazdy vďaka pokročilým bezpečnostným prvkom. Nový rad je efektívnejší aj vďaka technológii pripojených vozidiel. S elektronickým systémom ConnecTruck, ktorý je v ponuke aj v rade F-Line, sa zákazníci môžu kedykoľvek pripojiť k svojim vozidlám prostredníctvom webového portálu alebo zo svojich mobilných telefónov. Sledovaním svojich vozidiel na mape môžu prijímať rýchle dáta o nich a záznamy o ich predchádzajúcom používaní. Systém poskytuje efektívne riešenie, ako je vzdialená diagnostika a aktualizácia softvéru, ktorá zvýši prevádzkyschopnosť vozidla na 100 % a zaistí optimálny výkon. Stav vozidiel Ford Trucks je monitorovaný na diaľku v reálnom čase. Vďaka tejto technológii Ford Trucks priebežne sleduje dáta vozidla a snaží sa zefektívniť prevádzkovú dobu zásahom prediktívnych algoritmov diaľkovej diagnostiky v predstihu.

Úplne nová prístrojová doska vyzerá veľmi moderne

Dizajn interiéru vozidiel nového radu kladie dôraz na optimálny komfort a kvalitu, zatiaľ čo dizajn exteriéru poskytuje štýlový, dynamický a nápadný vzhľad. Deväťpalcový multimediálny displej umožňuje vodičovi ovládať mnoho funkcií vozidla. Nové materiály sedadiel, nový volant a ovládacie tlačidlá zvyšujú komfort jazdy. Medzi použitými elektronickými asistenčnými systémami nájdeme predovšetkým: informačný systém mŕtveho uhla, cúvaciu kameru, systém rozpoznávania dopravných značiek, systém monitorovania tlaku v pneumatikách, signál núdzového zastavenia a prípravu pre alkoholtester. Zaisťujú tak bezpečnú jazdu na každej ceste. Asistent kolízie s detekciou chodcov, inteligentný adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go, automatický asistent diaľkových svetiel a systém varovania pri opustení jazdného pruhu predstavujú pre vodiča bezpečnejší a príjemnejší zážitok z jazdy. Predaj radu F-Line odštartuje od februára 2025 v Turecku aj na zahraničných trhoch.

Sólo vozidlá môžu byť vybavené 9- alebo 13-litrovým motorom Ford Trucks Ecotorq

Ekologické ciele

Spoločnosť Ford Trucks sa zaviazala zaistiť, že jej produktové portfólio bude do roku 2040 pozostávať výhradne z vozidiel s lokálne nulovými emisiami. V súlade s týmto cieľom spoločnosť sleduje plán transformácie, ktorý začala s bezemisnými, prepojenými a autonómnymi technológiami v ťažkých úžitkových vozidlách pod názvom „generácia F“. Milan Olšanský – člen jury IVOTY A ITOTY, foto: autor a archív

S úzkou kabínou (2200 mm) to síce nie je na mesačné diaľkové cesty, ale svoju prácu odvedie na výbornú





Zdieľanie

TRUCK NEWS

Stabilné zázemie pre rozvoj

Kvôli čoraz výraznejšej medzinárodnej expanzii spoločností Delta-Truck Kft. a Viarent Kft. sa v záujme efektívnejšieho fungovania stala nevyhnutnou optimalizácia, štandardizácia a modernizácia obchodných procesov tejto skupiny firiem. Preto sa tieto dve spoločnosti dohodli so spoločnosťou…

Nenechajte si ujsť naše najlepšie ponuky

Prihláste sa na odber nášho newslettra a budeme vás informovať o našich akciách a novinkách.

Prejdite na prihlásenie na odber