V BEZPEČÍ AJ NA ŠMYKĽAVEJ CESTE

Koncom tohto týždňa prichádza jeseň, čo znamená, že v nasledujúcich týždňoch budeme musieť jazdiť v daždi a na mokrých cestách čoraz častejšie. V novembri sa môžu vyskytnúť zľadovatené cesty v dôsledku ranných mrazov, po ktorých môže prísť aj prvé sneženie. V nasledujúcej časti poskytneme prehľad najbezpečnejších spôsobov jazdy s malým úžitkovým vozidlom na klzkých cestách.

Publikovaný :

Bezpečná jazda sa vždy začína správne pripraveným motorovým vozidlom v bezchybnom technickom stave. V daždivom a zasneženom počasí je preto obzvlášť dôležité, aby brzdový systém fungoval správne a aby brzdná sila bola rovnaká na oboch stranách. Kľúčový je aj stav pneumatík. Opotrebované pneumatiky odvádzajú vodu horšie, takže je väčšia pravdepodobnosť vzniku akvaplaningu. Pravidlá cestnej premávky stanovujú povinnosť používania pneumatík s rovnakým dezénom na jednotlivých nápravách, ale najlepšie je, ak sú pneumatiky na malom úžitkovom vozidle rovnakého typu a majú podobnú hĺbku dezénu. A keď príde chladnejšie počasie a priemerná denná teplota klesne pod plus sedem stupňov Celzia, prejdite na zimné pneumatiky. Okrem toho je potrebné skontrolovať aj stav stieračov, správnu funkciu svetiel a doplniť nemrznúcu kvapalinu do ostrekovačov našej dodávky.

Nech vodiča dodávky neprekvapí klzká vozovka!

Samozrejme nestačí mať len dobre pripravené malé úžitkové vozidlo, vodiči musia byť pripravení aj na klzké podmienky na cestách. Predtým, ako sa vydáte na cestu, oplatí sa zistiť, aké je počasie, či na vašej trase môžete očakávať zrážky alebo hmlu a aké sú očakávané teploty. V prípade nepriaznivého počasia musíme počítať s nižšou rýchlosťou a teda aj dlhším trvaním cesty. Je oveľa bezpečnejšie jazdiť s vedomím, že som vyštartoval včas, mám rezervu, nemusím sa ponáhľať na klzkých cestách, ako jazdiť v časovej tiesni, pod stresom, uskutočňovať riskantnejšie manévre a pretekať sa na ceste pod rizikom vzniku šmyku. A najlepšou možnou investíciou je absolvovanie odborného kurzu o technike jazdy pri vysokej rýchlosti. Ak sa tým predíde čo i len malému ťuknutiu, vynaložené peniaze a čas sa už mnohonásobne vrátili a skúsenosti získané v bezpečných podmienkach s pomocou kvalifikovaných inštruktorov môžu zachrániť životy. Riadenie vozidla sa totiž môžete naučiť len na základe získania skúseností, a nie z kníh alebo videí. Správny spôsob odvrátenia mimoriadnych situácií v cestnej premávke je preto možný len vtedy, ak máte dostatočné skúsenosti s riešením takýchto kritických situácií, ktoré najlepšie získate na bezpečnom mieste, v autoškole, a nie v cestnej premávke. Nie je to náhoda, že čoraz viac európskych krajín zavádza povinnosť absolvovať kurz výučby techniky jazdy na autocvičisku po získaní vodičského oprávnenia skupiny B. To ešte nič neznamená, že niekto najazdil dva milióny kilometrov – pritom môže byť úplne neskúsený v odvrátení krízových situácií.

Rýchlokurz techniky jazdy

V každom prípade vám v nasledujúcej časti predstavíme najdôležitejšie rady pre bezpečnú jazdu na klzkom povrchu. Všetky školenia o technike jazdy sa začínajú správnym nastavením sedadla a držaním volantu, preto si nastavme operadlo sedadla do takmer vertikálnej polohy, brzdový pedál stlačme plnou silou, nohy majme mierne pokrčené a volant držme na 9. a 3. hodine! Najdôležitejšou radou na klzkých cestách je zníženie rýchlosti, pretože znížená priľnavosť môže mať za následok oveľa menšiu brzdnú silu na pneumatikách pri brzdení a oveľa menšiu bočnú vodiacu silu pri zatáčaní, a to až po hranicu sklzu. V prípade, ak chceme obe úkony vykonať naraz, teda chceme zabočiť i brzdiť súčasne, situácia je ešte horšia, pretože dve na seba kolmé sily sa vektorovo sčítajú. V preklade do jazyka techniky jazdy to znamená, že ešte pred zákrutou na rovnom úseku musíme malé úžitkové vozidlo dostatočne zabrzdiť, do zákruty vchádzame stálou rýchlosťou a potom na rovnom úseku opäť zrýchlime. Samozrejme pri brzdení a zrýchľovaní treba postupovať opatrnejšie ako na suchej vozovke, aby sme sa vyhli šmyku. Ak sa nám nepodarí dostatočne spomaliť, napríklad pri príjazde do ostrej zákruty na diaľničnom výjazde a naša dodávka dostane šmyk, môžeme sa spoľahnúť, že v modernom malom úžitkovom vozidle zasiahne elektronické riadenie stability (ESP). V takom prípade je dôležité držať volant nasmerovaný požadovaným smerom v danom oblúku, aby nám systém mohol pomôcť. Ak poľavíme z kontroly riadenia, systém usúdi, že je všetko v poriadku a asistenčný zásah sa zastaví. Na klzkých cestách okrem zníženia rýchlosti dodržiavajme ešte väčšiu vzdialenosť za vozidlom ako zvyčajne, aby sme mali čas a priestor na úhybný manéver alebo na núdzové brzdenie a vyhli sa čelnej zrážke. Pri núdzovom brzdení v malom úžitkovom vozidle vybaveným s protiblokovacím systémom je najdôležitejšie zošliapnuť brzdový pedál plnou silou, nebáť sa, že sa zlomí, a neznižovať silu na pedál, t. j. nepovoľme tlak na pedál, kým nezastavíme. Mnohí ľudia sa v núdzovej situácii stretávajú prvýkrát s pulzovaním alebo cvakaním brzdového pedála pri aktivácii protiblokovacieho systému a vtedy uvoľňujú intenzitu zošliapnutia brzdového pedála alebo ho úplne uvoľnia, čo výrazne predĺži brzdnú dráhu. Aj toto sa oplatí najskôr vyskúšať na výcviku techniky jazdy, a nie približujúc sa rýchlosťou 130 kilometrov/hodinu v obrovskom lejaku k zadnej časti návesu stojaceho v kolóne. Na klzkých cestách musíme byť opatrnejší aj pri zrýchľovaní, nielen pri zatáčaní a brzdení. Ak jazdíme dodávkou s pohonom predných kolies, pri prudkom zrýchlení môže predná časť vozidla dostať šmyk, čo spôsobuje nedotáčavosť, zatiaľ čo pri pohone zadných kolies je to naopak – zadná časť vozidla môže dostať šmyk, čo spôsobuje pretáčavosť. V takýchto situáciách v moderných malých úžitkových vozidlách pomáha kontrola trakcie zabrániť pretáčaniu poháňaných kolies uvoľnením plynového pedála. Tieto sú v skratke najdôležitejšie rady pre bezpečnú jazdu na klzkých cestách.





Zdieľanie

TRUCK NEWS

Pre ochranu životov

V júli tohto roku vstúpila do platnosti posledná novela nariadenia o všeobecnej bezpečnosti vozidiel, ktorá zavádza prísnejšie bezpečnostné normy pre úžitkové vozidlá. Cieľom nariadenia je výrazne zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky v Európskej únii.

Čaká nás svetlá budúcnosť

Odkedy je svet svetom, úžitkové vozidlá vždy museli produkovať zisk. Nie je tomu inak ani dnes, a preto sa v posledných rokoch vykonalo nespočetné množstvo zmien a zlepšení s cieľom zvýšiť efektívnosť. Vyvstáva však otázka:…

Pôsobivé ciele

Svet sa mení rýchlejšie ako kedykoľvek predtým a naše potreby tiež. Spoločnosť Delta-Truck s.r.o. reagovala na túto situáciu mimoriadne flexibilne a predstavila službu Ford Trucks Rent. Na podrobnosti o tejto službe a o novom modeli…